Pierwszy
stały, cykliczny punkt zdalnie sterowanego bloga. Alfabet
modelarstwa samochodowego, czyli słowa, hasła i zwroty używane
przez każdego modelarza. Czasem na poważnie, ale w większości z przymrużeniem oka. Dziś program sponsoruje literka A.
Aaaaalee – używany z większą lub
mniejszą ilością samogłosek. Najczęściej spotykany w momencie,
kiedy przyjeżdżamy na zupełnie nowy dla nas tor asfaltowy. Zdarza
się też, że używamy go podczas wyścigów – np. jak ktoś
zaliczy modelem potrójnego Salchofa.
Wszystkim tych którzy chcieliby
sprawdzić, czy są prawdziwymi modelarzami, proponuję kliknąć w
poniższy link:
Akusy – potocznie o akumulatorach.
Słowo najprawdopodobniej powstało od słowackiego „aku”, czyli
bateria. Co ciekawe, używamy go tylko mówiąc o akumulatorach
zasilających model. Niegdyś ładowane za pomocą „cegły” do
osiągnięcia wrzenia, teraz raczej unikamy tego, używając nieco
nowocześniejszych ładowarek. Więcej na ten temat nieco później,
kiedy dotrzemy do W jak wybuch.
Amory – potocznie o amortyzatorach. W
modelach używane są podobno olejowo-gazowe. Wraz z Łukaszem
próbowaliśmy kiedyś dojść, co kryje się za członem „gazowe”.
Doszliśmy do wniosku, że chodzi o gumową membranę uszczelniającą
jeden z końców amortyzatora. Wkładając pod nią małą gąbeczkę
można zmienić charakterystykę pracy tego elementu. Ogólnie cała
wiedza na temat ustawiania amortyzatorów jest dość złożona, nie
kończy się na samej zmianie gęstości oleju czy twardości
sprężyn. Może kiedyś pojawi się o tym osobny wpis.
Andy Moore – zwany przez nas
pieszczotliwie „człowiek ściana”. Jeden z najbardziej
utalentowanych zawodników na świecie. Ciągle w czołówce, choć
od Mistrzostwa Europy w 2007 roku i wygranej w programie „5th
Gear” bez spektakularnych sukcesów.
Aparatura – pilocik do sterowania
samochodzikiem... taaak, wiem – mnie też strasznie wkurza jak ktoś
drobi mówiąc o naszej pasji. Napiszę więc zupełnie poważnie.
Profesjonalny nadajnik, służący do sterowania modelem rc oraz
odczytu parametrów takich jak temperatura, prędkość lub napięcie
(w skrócie telemetria) w trakcie jazdy. Bardzo poważny sprzęt dla
całkiem niepoważnych ludzi – modelarzy.
Jakich haseł na A brakuje?
Pozdrawiam,
Pstryku
Ackermann - Rudolph, niemieckiego pochodzenia wynalazca, żył na przełomie XVIII i XIX wieku. Opatentował geometrię skrętu, która dzisiaj jest sygnowana jego nazwiskiem. Polega na odmiennym kącie skrętu koła wewnętrznego od zewnętrznego podczas jazdy po łuku. Co ciekawe, odkrył to na potrzeby furmanek... :)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam,
Kuba
Good point Kubuś!
UsuńAndrzej Ściana w tamtym roku był 2gi na MŚ 1/12 to w sumie nie tak źle, można zaliczyć jako mały sukces ;)
OdpowiedzUsuńUmknął mi ten fakt...rzeczywiście dobrze cisnął w Holandii:)
UsuńAMB- system pomiaru czasu, nie chce mi się tłumaczyć to wklejam z wikipedi:
OdpowiedzUsuń"AMB i.t. was founded in Haarlem, Netherlands in 1982 to keep track of the results in radio-controlled car racing, creating the world's first automatic sports timing system. In 1990 the first automatic timing systems for professional car and bike racing were being implemented by the company. AMB i.t. introduced personal transponders in 1996, what meant that racers no longer needed to rent a transponder at every event in which they participated but have their own. In 2000, the company introduced the first multi-loop timing system which enabled intermediate timing points at the track, giving racers and their teams insight in their intermediate times. In 2003, AMB i.t. launched a website at which race organizers could publish their event results and track owners and racing clubs could publish results of practice sessions, called mylaps.com."
Alkohol :)
OdpowiedzUsuńWażny element wieczornych dyskusji pomagający przypomnieć nawet najbardziej żenujące historie z zawodów:) W wielu dyscyplinach sportowych uznawany za doping, niestety również w modelarstwie zabroniony.
Usuń"Andrzej Ściana" jest zarezerwowane dla krajowego zawodnika...
OdpowiedzUsuń